
„Mój stary to fanatyk OLXa” – jak copypasta zmienia świat i kto znów „umie w reklamę”?
Nie lubimy reklam. Zazwyczaj marnują nasz czas, są tylko po to, żeby nas oszukać i przewijamy je tak szybko, jak tylko możemy. Chyba, że nie jesteśmy świadomi tego, że właśnie oglądamy reklamę. Tak właśnie jest w przypadku nowej produkcji OLX. Ich produkcja nawiązuje do kultowej internetowej pasty, która towarzyszyła dorastaniu całego pokolenia internautów.
Mniej lub bardziej udane reklamy towarzyszą nam na co dzień. Kiedy wielkie marki mają do dyspozycji pokaźne środki, mogą dobrze je wykorzystać, albo nakręcić niezwykle drogą „klapę”. My wolimy oczywiście tę pierwszą opcję. O markach, które nawet na potrzeby marketingowe potrafią tworzyć ciekawe rzeczy, pisaliśmy tutaj.
Najnowsza reklama OLX nawiązuje do najsłynniejszej polskiej pasty. Nie ma chyba w Polsce dwudziestolatka, który nie słyszałby słów: „Mój stary to fanatyk wędkarstwa. Całe mieszkanie zaj**ane wędkami, najgorzej (…)”. Ich autorem jest Malcolm XD, który swoje historie wydaje również w formie książek: dotychczas napisał między innymi „Emigrację” i „Edukację”. Oba wydawnictwa zostały dobrze przyjęte i docenione za przenikliwość i bezkompromisowość, które dostrzec można było już w pierwszych internetowych pastach Malcolma XD.
„Akurat mój stary nie jest fanatykiem wędkarstwa”
O powstawaniu kultowej już pasty o ojcu, fanatyku wędkarstwa Malcolm XD opowiedział w wywiadzie dla Krytyki Politycznej. Opowiadanie powstało w 2012 roku na polskim odpowiedniku 4chana, kiedy użytkownicy wymyślali historyjki, w których wyśmiewali swoich ojców. Ciekawostką jest to, że ojciec Malcolma nie był wędkarzem. Historia przyjęła się bardzo dobrze i zebrała spory odzew. Pojawiała się na innych portalach, np. JoeMonster, a jakiś czas później została wydrukowana w magazynie „CD-Action”.
Pastę o fanatyku wędkarstwa zekranizowano po raz pierwszy w 2017 roku na zlecenie Showmax. Produkcja nosiła tytuł „Fanatyk” i wyreżyserował ją Michał Tylka. W rozmowie z Menway wyjaśnia, że „Fanatyk” z początku wcale nie miał być produkcją na podstawie pasty. Reżyser początkowo chciał zrealizować film reklamowy, ale po przeczytaniu opowiadania Malcolma zmienił zdanie. Stwierdził, że pasta o fanatyku wędkarstwa będzie idealnym tematem jego reżyserskiego debiutu.
W rolę zmarnowanego Anona (narratora) wcielił się Mikołaj Kubacki, a jego porywczego ojca frustrata zagrał Piotr Cyrwus, znany m.in. z „Klanu”. Nie wszystkim „Fanatyk” przypadł do gustu, ale znaczna część reakcji była pozytywna, a na ten moment na Filmwebie produkcja ma niecałe 7/10 gwiazdek. Sam Cyrwus za rolę ojca – choleryka otrzymał aż 8.5 gwiazdki (z ponad tysiąca ocen). Ekranizację pasty można obecnie obejrzeć na Netflixie.
W 2021 Malcolm, Tylka, Cyrwus i Kubacki po raz kolejny podejmują współpracę. Tym razem na zlecenie OLX. I po raz kolejny poruszają się w „uniwersum ojca, fanatyka wędkarstwa”. Ci sami aktorzy, te same problemy i te same równie śmieszne, co wywołujące współczucie żarty. Dla miłośników pasty Malcolma XD jest to z pewnością ciekawy powrót do ulubionych historii.
„To Stryj i Dario!”
Nie jest to jednak jedyna dobra kampania platformy. Kilka lat temu wydali serię spotów pt. „A co gdyby…” oraz „Zdarzyło się najlepszym”. Zagrali w niej mocno kojarzeni ze swoimi rolami bezwzględnych twardzieli w „Ślepnąc od świateł” Janusz Chabior i Jan Frycz. Kampania opierała się na edukowaniu konsumentów i sprzedawców. Pierwsza z serii przypominała o tym, żeby być kulturalnym. Druga natomiast ostrzegała przed zbytnią ufnością podczas zakupów online.
fot. kadr z klipu „Fanatyk: Historia prawdziwa – Na swoim”, YouTube.com/OLXPolska