Lifestyle

Polscy fotografowie w formie! Oto najlepsze projekty ostatniego miesiąca

Michał Szyndler -
polscy fotografowie
polscy fotografowie
Lifestyle - - Dodane przez Michał Szyndler

Polscy fotografowie w formie! Oto najlepsze projekty ostatniego miesiąca

W marcu 2020 roku w Polsce pojawiły się pierwsze przypadki COVID-19 i nie bardzo zajmowaliśmy się nowymi premierami. Pandemia w Polsce trwa już ponad rok, ale ten marzec jest zupełnie inny. Pojawiają się kolejne nowe muzyczne, w tym rapowe projekty i często towarzyszy im zaskakująca, nieprzeciętna oprawa graficzna.

Wszystkie prace są dobre. Każda z nich podchodzi do tematu w inny sposób, przy użyciu różnych środków. To nie jest ranking. Kolejność nie ma tutaj znaczenia.

Piotr Pytel (@osiemdziewiec) x PRO8L3M – „Fight Club”

„W ogóle nie powinniśmy o tym rozmawiać”. Okładka „Fight Clubu”, kolejnego singla zapowiadającego „Block Party”, czyli ósme wydawnictwo P83, to okładka kompletna. Z okładkami jest trochę jak z teledyskami – muszą być samodzielnym dziełem, ale też uzupełnieniem utworu. Zdjęcie osiemdziewiec jest dobre w obu tych aspektach. Intensywna czerwień krwi na białej umywalce… Ile to już razy Oksar w swoich tekstach nawiązywał do motywu krwi? Zdjęcie samo w sobie tworzy jakąś historię, którą każdy może sobie dopowiedzieć. W zestawieniu z singlem PRO8L3M-u nie traci ani trochę. „Fight Club” budzi wiele ukrytych z okładką, nieoczywistych skojarzeń. Dodajmy do tego jeszcze oprawę graficzną wydanego niedawno „V”, której autorem również jest Piotr Pytel. Tamta przedstawiała kilka patrzących w różne strony manekinów. Sama w sobie interesująca, ale w połączeniu z tekstem Oskara stała się jeszcze mocniejsza.

Filip Pielesiak (Pracownia Kursko) x Kukon – Życzenia na Dzień Kobiet

W tym roku z okazji Dnia Kobiet Kukon opublikował bardzo osobliwe życzenia. Stojąc w białym garniturze, trzymał w dłoni płonącą różę. Za fotografię odpowiedzialny jest Filip Pielesiak – fotograf zajmujący się klasycznymi technikami. Pielesiak prowadzi Pracownię Kursko. W opisie zdjęcia na profilu pracowni czytamy: „Stykówka z 8×10, stylówka z 89s”.

Warto nieco przybliżyć fanom Kukona niezwykły proces powstawania tego zdjęcia. „8×10” (cali) oznacza rozmiar kliszy, czyli 20×25 cm. Dla porównania: standardowa klisza, czyli to, co mamy na myśli, kiedy mówimy „aparat analogowy” ma wymiary 24×36 mm. Wielki format, którym zostało wykonane to zdjęcie, jest prawie 60 razy większy. Przekłada się to m.in. na niewiarygodną szczegółowość i równie niewiarygodne rozmycie tła, które widzimy z Kukonem. Zdjęcie zostało wykonane aparatem wielkoformatowym, które możecie kojarzyć ze starych filmów. Wyglądają jak ogromne pudełka, które z jednej strony mają szkiełko, a z drugiej strony pod płachtą materiału chowa się fotograf.

Photo by CEphoto, Uwe Aranas

Oczywiście modele różnią się od siebie wieloma szczegółami, ale schemat ich budowy jest w zasadzie identyczny. Klasyczna fotografia wciąż ma się dobrze!

Kasia Mikołowicz (@dscll) x Atomówki (OIO)

Zdjęcia wykonane z bardzo bliska, które zniekształcają bohatera są w kulturze hip-hopowej szalenie popularne. Wywodzą się jeszcze od nagrywanych „rybim okiem” skejterskich klipów. Dają one bardzo specyficzny efekt, od zabawnego obrazka przerysowanej twarzy, aż po zakrzywianie rzeczywistości w taki sposób, że obwieszony złotymi łańcuchami raper wygląda na jeszcze większego i jeszcze groźniejszego, niż w rzeczywistości jest.  

Cykl dscll we współpracy z OIO podkreśla charakter ich projektu: buntowniczy i nieco zaczepny. Dobrze oddaje klimat wydanego niedawno „WMTB”. Każdy z chłopaków jest przedstawiony w swoim własnym kolorze: Otso w czerwieni, Igi w zieleni, a Oki na niebiesko. Niebieski jako kolor Okiego to tradycyjny motyw na jego okładkach. We współpracy z Kasią Mikołowicz pojawił się on również na „77747”, czyli okładce, na której Oki pozował z motylami na twarzy.

Alicja Lesiak (@lesiala) x Monika Brodka – backstage klipu do „Game Change”

Alicja Lesiak znana jest bardziej jako fotografka reportażowa. Dokumentowała wiele strajków i protestów, w tym Strajk Kobiet i następstwa decyzji TK z 22 października 2020 roku. Tym razem pojawiła się na planie teledysku Brodki, a jej reportaż z powstawania „Game Change” zawiera to, co podobało nam się w jej zdjęciach do tej pory. Ostre światła z lampy błyskowej, ciekawe podejście do detali i znakomite wykorzystanie surowej architektury na planie. Ten cykl to dla fanów Brodki pozycja obowiązkowa.

Simon Kowalczyk (@algidaphotos) x Koza i Kuba Więcek – „Niebo nad Berlinem”

Kuba Więcek jest stacjonującym w Berlinie polskim muzykiem jazzowym. Razem z Kozą nagrali trzeci album rapera. Autorem okładki ich najnowszego projektu jest Simon Kowalczyk, którego uwzględniliśmy w naszym ostatnim rankingu najlepszych influencerów.  Jego prace cechuje ekspresyjny styl, ciekawy storytelling i świadomy dobór kolorów. Nie jest to ich pierwsze spotkanie. Panowie tworzyli wspólnie już wcześniej i już wtedy Kowalczykowi udało się uchwycić oryginalność raszyńskiego wizjonera. Okładka „Nieba nad Berlinem” ukazuje statycznego i wyważonego jazzmana Więcka oraz ekscentrycznego Kozę, który to, jak twierdzi sam Więcek, musiał wykazać się dużą wyobraźnią, żeby ten projekt mógł powstać.

Udostępnij
Rap
„Montero” Lil Nas Xa skandalem. Dlaczego to najważniejszy kawałek w tym roku?
Montero

Co tam u Lil Nas Xa? Przed świętami Bożego Narodzenia informowaliśmy, że wypuścił kolejny przebój. "Holiday" w Polsce nie odbił się tak szerokim echem, jak w Stanach i wydany kilka dni temu "Montero (Call Me By Your Name)" też nie. A powinien. Lil Nas X stał się nową queerową ikoną.