
Akcja, którą zapoczątkował Solar w 2014 roku, elektryzuje wszystkich słuchaczy polskiego rapu. Można powiedzieć, że jest to najbardziej wyczekiwany challenge na naszej rodzimej scenie, a szef SBM ostatnio zasugerował, że druga edycja wcale nie musi być ostatnią.
Postanowiliśmy sprawdzić, jakie są najpopularniejsze zwrotki w obu edycjach #hot16challenge. Rap na przestrzeni ostatnich lat w końcu bardzo się zmienił i jeszcze bardziej się spopularyzował, świadczą o tym zwłaszcza notowania OLiS, w których to właśnie dziś ten gatunek zwykle jest na piedestale. Dodatkowo odsłony na platformach streamingowych są również imponujące i artyści wykonujący inne gatunki mogą tylko pozazdrościć.
Pierwsza edycja
TEDE ~ 13 340 000 wyświetleń
Pierwsze miejsce raczej bez zaskoczenia, bo Jacek dał jedną z ciekawszych zwrotek. Jednak największą wisienką na torcie była nominacja Rycha Peji. Można powiedzieć, że ich zaczepki to już klasyk. TEDE nawinął w swój charakterystyczny sposób i widać, że przypadło to do gustu słuchaczom.
O.S.T.R. ~ 7 770 000 wyświetleń
Tak jak pierwsze miejsce było dla mnie oczywiste, tak nie wiedziałem kto może zająć drugie. Okazuje się, że słuchaczom najbardziej podobała się zwrotka łódzkiego rapera. O.S.T.R. zaprezentował wachlarz swoich umiejętności, a przy okazji dobrze się przy tym bawił i to było słychać. Niezwykle pozytywny występ, w którym swoją zasługę pewnie ma również towarzyszący Adamowi syn. Przyjemnie się patrzy na ten rodzinny obrazek.
Słoń ~ 5 900 000 wyświetleń
Ostatnie miejsce na podium przypada reprezentantowi WSRH. Słoń raczej nigdy nie zawodzi swoich fanów, jeśli chodzi o muzykę. Jak widać, było tak też i tym razem. Całe podium składa więc się z raperów, którzy w 2014 roku już posiadali spory staż w branży. Czy w przypadku #hot16challenge będzie podobnie?
Druga edycja
Szpaku ~ 47 000 000 wyświetleń
Porównując najpopularniejsze zwrotki w obu edycjach, od razu widać przepaść pod względem odsłon. Przez 6 lat wiele się zmieniło, ale oczywiście z korzyścią dla hip-hopu. Mimo obecnych standardów, 47 milionów wyświetleń w nieco ponad 4 miesiące i tak robi wrażenie, prawda? Mniejsza o to, czy komuś się to podoba, czy nie. Takim wynikiem nie pogardziłby chyba żaden raper.
Young Igi ~ 18 945 000 wyświetleń
Tego, że między pierwszym a drugim miejscem będzie blisko 30 milionów różnicy, ani trochę się nie spodziewałem. Igor dał świetną zwrotkę nagraną w domowych warunkach. Aż chciałoby się usłyszeć kontynuację tego numeru. Kiedyś był dość spory hejt na jego twórczość, ale obecnie się to zdecydowanie odmieniło. I słusznie, co?
TACONAFIDE ~ 14 800 000 wyświetleń
Na trzecim miejscu uplasował się największy rapowy boysband w Polsce. Niewiele im zabrakło do przegonienia Igora. Taco i Quebo nagrali #hot16challenge2 w taki sposób, że czuć od nich super energię i widać przyjaźń między nimi – to tak, jakby spotkało się dwóch ziomali, którzy chcą nagrać ze sobą luźny track i dobrze się przy tym bawić. I wyszło to naprawdę świetnie. TACONAFIDE 2 jest nieuniknione.
W przypadku tegorocznej edycji, najwięcej wyświetleń zgarnęli zdecydowanie młodsi raperzy, niż miało to miejsce w 2014 roku. Dość intrygujący jest fakt, dlaczego tak się to odmieniło. Zapewne niemała w tym zasługa rozwoju mediów społecznościowych. Rap ewoluuje i trudno przewidzieć, jak będzie wyglądał przy okazji trzeciej odsłony #hot16challenge. Mam nadzieję, że odbędzie się ona za jakieś 2-3 lata.
fot. materiały prasowe