
Zazwyczaj w rapie pierwsze skrzypce gra… raper. Jego ksywka jest pierwsza w tytule i to on jest utożsamiany z danym utworem. Ale wszędzie zdarzają się wyjątki. Wybraliśmy pięć przykładów, w których to producent jest najważniejszą osobą na tracku.
1. Kaz Bałagane – ”Pierwszy Kajdan”
Mocny, mroczny i klimatyczny instrumental wyprodukowany przez dwójkę producentów – BOKKEN 木剣 oraz @DR AP. Początkową wersję bitu można było znaleźć na kanale NNJL jako utwór ”T R I P P Yトリッピー” autorstwa tego drugiego. Ta usunięta jeszcze bardziej oddawała klimat gatunku wave, który mimo dostosowania bitu pod Kaza wciąż jest mocno odczuwalny w finalnej wersji kawałka.
2. Żabson – ”DMT”
Trapowo-klubowa mieszanka zamieniająca się pod koniec w psychodeliczny EDM. Wrotas, producent bitu, zachował idealny balans pomiędzy cięższym brzmieniem i wpadającymi w ucho melodiami, cały czas zostawiając wystarczająco przestrzeni dla Żabsona i jego wokali. Pomimo tego, że kawałek trwa ponad 4 minuty, czyli całkiem dużo jak na kawałek rapowy, to dzięki zmianom stylu i klimatu instrumentalu nie nudzi się nawet po wielu przesłuchaniach.
3. chivas – ”palenie zabija”
Tak, jak w „DMT”, tutaj również łączenie różnych gatunków sprawia, że bit staje się jedyny w swoim rodzaju. Rockowa gitara, syntezatorowy bas i klubowe bębny w refrenie idealnie pasują do stylu rapera, który bez problemu odnajduje się w zróżnicowanych brzmieniach. Co ciekawe, sam chivas jest odpowiedzialny za instrumentale w swoich utworach, co pozwala mu na większą swobodę twórczą oraz konsekwetne realizowanie swojej wizji w danym kawałku.
4. Deemz x Białas x Szpaku – ”Ból”
To ociekająca klimatem produkcja w wykonaniu Deemza. Smutna gitara na zwrotkach czy agresywne trąby na refrenie – wszystko tutaj zgrywa się w spójną całość, która nawet bez wokalu byłaby hitem. A na naszym kanale Deemz we własnej osobie pokazuje proces tworzenia bitu do tego utworu.
5. Feno x Smagi x Wojni – ”Gady”
Na koniec utwór nie tak popularny jak poprzednie, ale nadal warty uwagi, chociażby ze względu na wykorzystany przez artystów instrumental autorstwa Białka. To mroczna kompozycja z klubową perkusją i głębokim, hipnotyzującym basem. Wszystkiemu akompaniuje chwytliwa melodia i rytmiczny hi-hat.
fot. kadr z klipu ”Żabson – DMT”, YouTube.com/INTERNAZIOMALE