Lifestyle,YouTube

Co o Ekipie Friza mogą przeczytać Twoi rodzice?

Michał Szyndler -
fenomen ekipy
fenomen ekipy
Lifestyle,YouTube - - Dodane przez Michał Szyndler

Co o Ekipie Friza mogą przeczytać Twoi rodzice?

Dla młodszych fenomen Ekipy nie jest niczym nowym. Nie musimy ich śledzić i chcieć być na bieżąco – informacje o niej i tak do nas docierają. Sam schemat też nie jest dla nas czymś nowym, rozumiemy zarabianie w internecie, „dropy” i „merchandising”. Problem pojawia się, gdy fenomen Ekipy trzeba wytłumaczyć komuś, kto dotychczas nic o niej nie słyszał. „Dorośli tłumaczący dorosłym świat dzieci” powodują często całkiem zabawne sytuacje.

Raz tragicznie, innym razem ZAEBYŚCIE

Podczas szukania materiałów do tego tekstu, trafiłem na wiele „perełek” po zupełnie przeciwnych stronach barykady. Z jednej strony, o Ekipie pisze się w clickbaitowym stylu portali plotkarskich skierowanych do odbiorców dwukrotnie starszych niż bohaterowie tekstów. Głównie opierają się one na zaskoczeniu wywołanym ich majątkiem. Z drugiej strony, trafiłem na wiele tekstów, które w bardzo wyważony sposób tłumaczą rodzicom fenomen Ekipy. Odwołują się do doświadczeń poprzednich pokoleń, a zachowania fanów grupy tłumaczą w przystępny sposób przy użyciu mechanizmów socjologicznych.

W łazienkach są wanny i prysznice, a w kuchni można zjeść

Wprowadzenie dorosłych czytelników w świat Ekipy może być problematyczne. Nie chcę uciekać się do wyjaśniania „boomerom świata, za którym nie nadążają”, ale faktem jest, że niektóre osoby wychowane przed erą internetu, nie zawsze traktują go jak pełnoprawny model biznesowy i źródło zarobku. Skutkuje to sceptycznym i pobłażliwym podejściem do internetowej działalności Ekipy. A o zarobkach wspomina plejada.pl. Ogromne emocje budzi wart 10 milionów złotych dom, w którym mieszka Ekipa. W ich tekście czytamy:

„Najpopularniejsi influencerzy wśród młodych odbiorców mieszkają pod jednym dachem. W wynajmowanej willi pod Krakowem tworzą filmy na YouTube, bawią się i spędzają wolny czas. Posiadłość jest podzielona na kilka części i jest wyceniana na ponad 10 mln zł. Ekipa nie narzeka na zarobki, dlatego nie jest dla nich problemem wynajem za kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie”

Artykuł zawiera zdjęcia domu Ekipy. Z opisów, brzmiących jak broszurka dewelopera, dowiadujemy się, że…

„Ostatnia udostępniona część domu jest wyposażona w kuchnię, która posiada sporo miejsca do przechowywania. Można usiąść przy wyspie i tam zjeść posiłek”

A nieco później czytamy…

„Oczywiście w tak ogromnej posiadłości nie brakuje łazienek. Są wyposażone w wanny, jak i prysznice”

LUKSUS! ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Podobne podejście do tych samych materiałów widzimy na łamach Ekspressu Ilustrowanego. Warto dodać, że tekst opublikowała również Gazeta Krakowska.

„Ludzie „Ekipy” mieszkają razem w wielkiej posiadłości, gdzie nagrywają wspólne filmiki, które później są oglądane przez miliony nastolatków na platformie YouTube. Media podały, że posiadłość ta jest wyceniana na 10 mln zł! ZOBACZCIE ZDJĘCIA”

Notka biograficzna bez zarzutów

Nie najgorzej do tematu podszedł Super Express. Jeden z akapitów zaczyna się nagłówkiem o treści: „Kim jest Friz?” I zamiast spodziewanej odpowiedzi o „milionerze robiącym fortunę na dzieciach” dostajemy kilka całkiem rzeczowych zdań. Nie tłumaczą one zjawiska i osoby nie będące w temacie nie dowiedzą się z nich zbyt wiele. Ale jak na tabliod, są wyjątkowo rzetelne.

Karol Wiśniewski, znany jako Friz, to popularny youtuber, którego kanał liczy ponad 4 mln subskrypcji. Jest założycielem grupy EKIPA, która w sieci tworzy między innymi muzykę. Ekipa ma swój sklep internetowy, w którym można kupić t-shirty, bluzy czy gadżety. Od niedawna można kupować Lody Ekipy”

Jak chcecie, to sam wystawię papierek po lodach Ekipy za 10 milionów Euro

Tego typu zjawiska można prześmiewczo wyjaśnić słowami „tak działa wolny rynek”. Przez pryzmat całej swojej działalności Ekipa jest dla młodych odbiorców symbolem sukcesu. I to udziela się tym, którzy tak samo jak ich idole, próbują myśleć przedsiębiorczo. Sytuacja wygląda jeszcze lepiej, kiedy małe finansowe sukcesy są tak ściśle związane z idolami. Tak o fenomenie papierków po Lodach Ekipy wystawianych na serwisach aukcyjnych pisze Dziennik Zachodni:

„Na odzew młodych fanów jednego z najbardziej popularnych youtuberów w Polsce nie trzeba było długo czekać. (…) Na Allegro można nawet kupić opakowania po tych lodach – pojedyncze lub w sztukach. Ceny papierków po lodach sięgają nawet 200, 500 tysięcy złotych, a nawet ktoś oferuje sprzedaż jednego opakowania po lodzie Ekipa za 1 milion złotych!”

To prawda, na Allegro opakowania wystawiane są za kosmiczne kwoty. Na samym początku być może dało się je jakoś uzasadnić. Obecnie ceny maleją wraz z rosnącą dostępnością produktu. Nie trzeba wiele czasu, żeby znaleźć aukcje, na których te same papierki nie sprzedają się za 20 złotych. Nikt ich nie licytuje. Papierek po Lodach Ekipy za milion złotych to przebrzmiały mem, który nie miał pokrycia w rzeczywistości. Zresztą, ceny na Allegro nie są odzwierciedleniem rynku. Idąc tym tropem, sam mógłbym wystawić wspomniane papierki za 10 milionów euro i napisać, że osiągają nieprzyzwoicie wysokie ceny. Ale to wcale tak nie działa.

Jak opisać fenomen Ekipy?

Największym problemem w pisaniu o Ekipie jest to, że jej zrozumienie może rzutować na porozumienie pomiędzy rodzicami a ich dziećmi. Przestawianie fenomenu Ekipy wyłącznie w złym świetle sprawia, że rodzice patrzą na własne dzieci znacznie mniej wyrozumiale. Nie sugeruję oczywiście robienia z Ekipy herosów, którzy zbawiają świat. Zależy mi tylko na większym zrozumieniu całego tego zjawiska – to nie tylko banda dzieciaków, która chce wydać pieniądze na gadżety YouTuberów mieszkających w willi za 10 milionów złotych.

Napisane ZAEBYŚCIE

To dobry moment, aby przytoczyć bardzo dobry tekst Jakuba Szczęsnego dla Antyweb. Na jego artykuł składają się między innymi: odpowiednio zarysowany kontekst działalności Friza i Ekipy oraz trafne analogie pomiędzy dziećmi a rodzicami. Szczęsny pisze o przynależności do Ekipy w oparciu o psychologię młodych odbiorców i mechanizmach, które sprawiły, że Lody Ekipy stały się tak popularne.

„Niedostępność, realizacja potrzeb młodych, tworzenie angażujących materiałów. Silne oddziaływanie i mądre rozporządzanie biznesem. „(…) A wszystkim narzekającym na to, że to „smutny znak czasów”, również autorom artykułów na temat „Ekipy” życzę więcej wrażliwości społecznej. Dzisiaj to my jesteśmy wołami. Nie zapominajmy jak to było, gdy byliśmy cielątkami”

Zostaw komentarz

Udostępnij
Rap,Wyróżnione,Wywiad
Alyona Alyona: Wielu ludzi chce, abym była jak Cardi B i emanowała seksem [WYWIAD]
Alyona Alyona

Z dumą pisaliśmy o niej jako pierwszej zagranicznej reprezentantce polskiego oddziału Def Jam. Pochodząca z Ukrainy Alyona Alyona światowe sukcesy zaczęła odnosić ponad półtora roku temu. W kwietniu wydała swój drugi album, „Galas”. Muzycznie jest bardzo różnorodny, ale poza tym, że Alyona Alyona eksperymentuje na nim z brzmieniem, ma też dużo do powiedzenia.

Lifestyle,Wywiad
MOGUL COIN – rewolucyjny projekt 23-latka z Polski podbija rynek tokenów NFT
mogul coin

Philipp Siemek – matematyczny umysł algorytmika, który powołanie odnalazł w świecie Blockchain. Polak od lat inicjuje projekty związane z Blockchainem, swoje doświadczenie zdobywając przede wszystkim za granicą. Opowiedział nam, jak z banku inwestycyjnego znalazł się w pozycji tworzącego swoją firmę wizjonera. MOGUL Coin, nowy projekt Philippa Siemka, ma pomóc streamerom zarabiać więcej na ich twórczości.