
Po mocnym i bardzo ciekawym wejściu w koszykówkę, Puma zrobiła kolejny bardzo odważny krok. Tym razem ich flagowy koszykarski but „Clyde Court” będzie niósł za sobą idee, o których realizację wytrwale walczy Meek Mill.
Choć but premierę będzie miał 1 lutego, to cała kampania Puma rozpoczęła się w październiku. To wtedy została uruchomiona platforma #REFORM, która miała umożliwić aktywistom ze świata sportu, muzyki i rozrywki wsparcie w walce o szeroko pojętą „równość” oraz reformę wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych.
Pierwszym ambasadorem projektu został olimpijczyk Tommie Smith. Zawodnik, podczas Igrzysk Olimpijskich w Meksyku, chwilę po odebraniu złotego medalu za zwycięstwo w biegu na 200 metrów, wykonał na podium gest. Prosty, ale niesamowicie symboliczny, którym chciał zwrócić uwagę na łamanie praw człowieka oraz dyskryminację. Tommie pochylił głowę i podniósł w górę zaciśniętą pięść schowaną w czarnej rękawiczce. To zachowanie prędko odbiło się na jego karierze. Został zawieszony przez kadrę USA oraz otrzymał liczne groźby śmierci.
50 lat po tym wydarzeniu Puma, chcąc pokazać swoje zaangażowanie w sprawy społeczne, uruchomiła kampanię, w której każdy może oddać swój szacunek dla sprawy. Poza dedykowanym portalem, pod hasztagiem #THIRDSALUTE aktywiści wrzucają swoje zdjęcia, starając się odwzorować gest sportowca. Uruchomiono także zbiórkę na organizacje charytatywne, w tym „American Civil Liberties Union” – najstarszą i najbardziej znaną tego typu (jej celem jest ochrona praw obywatelskich gwarantowanych przez konstytucję). Sportowy gigant obiecał, że bez względu na zebraną kwotę – wyrówna ją do 100 000$. Oczywiście kampania została przeniesiona także na ubrania. We współpracy z grafikiem Lancem Wymanem (twórcą logo IO z 1968 roku) powstała kolekcja „Power Through Piece”, z której cały dochód przeznaczono na organizacje działające na rzecz powszechnej równości.
Kolejnymi ambasadorami projektu zostali: Sylar Diggins – amerykańska koszykarka walcząca na rzecz równości płci oraz wspomniany we wstępie raper Meek Mill. To właśnie jego walkę o reformę wymiaru sprawiedliwości Puma wzięła teraz na tapetę.
Z pewnością spotkaliście się z hasłem „Free Meek Mill”, które przez ostatnie 1,5 roku było na ustach prawie całej amerykańskiej rapgry. Raper trafił do aresztu za naruszenie zasad zwolnienia warunkowego (wyjazdy z miasta mimo zakazów, czy bycie pod wpływem narkotyków) za przewinienia sprzed 10 lat. Sprawie kontrowersji dodawał także fakt, że sędzina skazała rapera na 2 do 4 lat więzienia, podczas gdy nawet prokurator domagał się jego zwolnienia i zaliczenia zwolnienia warunkowego na poczet kary.
Po 5 miesiącach raper został zwolniony za kaucją i od tego czasu nieustannie toczy walkę o reformę wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych (punktując głównie problemy związane ze zwolnieniami warunkowymi).
Przy okazji marka poinformowała również, że zdecydowała się zostać wyłącznym partnerem „The Reform Alliance” – organizacji wspieranej przez Meek Milla i Jaya-Z, a także znakomitych biznesmenów: prezesa zarządu Fanatics i współwłaściciela klubu NBA Philadelphia 76ers – Michaela Rubina oraz prezesa Kraft Group i właściciela klubu NFL New England Patriots – Roberta Krafta. Co więcej, podobnie jak w przypadku linii odzieżowej „Power Through Piece”, cały dochód ze sprzedaży nowego buta zostanie przekazany nowo powstałej inicjatywie.
Działania Pumy przywodzą od razu na myśl kampanię Nike z Colinem Kaepernickiem. Na pierwszy rzut oka różnica jest jednak taka, że działania „brata” Adidasa nie wywołują niepotrzebnych złych emocji, które pojawiły się w przypadku polaryzującej społeczeństwo kampanii Nike. W jednym i w drugim przypadku nie jestem aż tak naiwny, żeby nie brać pod uwagę czysto biznesowych celów każdego z brandów. Mimo wszystko, skoro wydają kasę na słuszne idee, to niech wydają coraz więcej. Puma robi to dobrze i w przeciągu najbliższych dni jeszcze wrócę do ich działań – tym razem biorąc pod lupę niesztampowy powrót do koszykówki.

P.S. Byłoby naprawdę dobrze, gdyby zarówno but, jak i ubrania powstałe we współpracy z raperem, były dostępne również w Polsce, podobnie jak kolekcja „Power Through Piece”.
Fot. PUMA CLYDE COURT REFORM | FT. MEEK MILL (EXTENDED VERSION) / Youtube / Puma