Hip Hop,News

Polska muzyka hip-hopem stoi

Izabela Smolińska -
Hip Hop,News - - Dodane przez Izabela Smolińska

Polska muzyka hip-hopem stoi

Już prawie miesiąc 2019 roku za nami, a w muzycznym świecie wciąż jeszcze podsumowujemy to, co wydarzyło się w 2018. Właśnie wyszło zestawienie najlepiej sprzedających się krążków minionego roku. A w nim, w pierwszej 20-tce, silna reprezentacja hip-hopu. W sumie… nikogo to chyba nie dziwi, co?

Ogólnie, cieszyć powinien również fakt, że w dwóch 10-tkach listy najlepiej sprzedawanych albumów według ZPAV (Związek Producentów Audio-Video), znalazły się tylko dwa zagraniczne. Reszta to sama polska muzyka. Cytując klasyków: “Teraz, k…, my!”.

Nieco smuci, że żadnemu z raperów w tym roku nie udało się wskoczyć na “jedynkę”. Tu bezapelacyjnie zakrólował „Małomiasteczkowy” Dawid Podsiadło, który to pokrył się już poczwórną platyną i – jeśli wierzyć plotkom – idzie po diament (przyznawany za 150 tysięcy sprzedanych płyt). Cieszy natomiast, że za niepozornym chłopakiem z cieniutkim wąsikiem na pudle znalazły się aż dwa wydwnictwa hip-hopowe. I aż trzech raperów! Bo na drugim miejscu stanęli Taco Hemingway i Quebonafide w duecie. To kolejne potwierdzenie, że słuchacze ich lubią. I ich krążek „Soma 0,5 mg”.

Tuż za nimi, na trzecim stopniu, uplasował się zwycięzca sprzed dwóch lat, monopłucny O.S.T.R., będący właśnie „W drodze po szczęście” (w 2016 wygrał ranking dzięki „Życiu po śmierci”). W pierwszej piątce zestawienia zmieścił się też Paluch (wyprzedzony przez Pawła Domagałę) i jego „Czerwony dywan”, co tym bardziej można poczytywać za sukces, że album ukazał się na rynku dopiero 5 grudnia, a już pod koniec miesiąca wskoczył na przód zestawienia. Do pierwszej dziesiątki – na 7. miejscu – załapał się też KęKę (za “To tu”).

Quebo pewnie nie bardzo był zadowolony z faktu, że musiał oddać koronę, którą wywalczył za “Egzotykę” i dumnie nosił od zeszłego roku. Na otarcie łez dostali za to (już znów w duecie z Taco) rozliczenie ze Spotify. – Tu Taconafide wyprzedzili muzyka z Dąbrowy Górniczej. To właśnie po ich rymy słuchacze Spotify sięgali najczęściej, a singiel „Tamagotchi” był numerem 1 wśród wszystkich utworów. Rap rządzi wszędzie.

Poniżej prezentujemy pełną listę Top 20 ZPAV. Z raperów znaleźli się w niej jeszcze raz Taco (tym razem już samotnie), Szpaku, Kali, Hinol Polska Wersja i PRO8L3M.

    null
  • Dawid Podsiadło “Małomiasteczkowy”
  • Taconafide “Soma 0,5 mg”
  • O.S.T.R. “W drodze po szczęście”
  • Paweł Domagała “1984”
  • Paluch “Czerwony dywan”
  • Queen “The Platinum Collection. Greatest Hits I, II & III”
  • Kękę “To tu”
  • Różni wykonawcy “Męskie Granie 2018”
  • Kortez “Mój dom”
  • Zbigniew Wodecki “The best. Zacznij od Bacha”
  • Taco Hemingway “Cafe Belga”
  • Szpaku “Atypowy”
  • Sławomir “The Greatest Hits”
  • Kali & Flvwixss “VST”
  • Ania Dąbrowska “The best of”
  • Kortez “Mini dom”
  • Hinol & Polska Wersja “Mej duszy dziecko”
  • Pro8L3M “Ground Zero Mixtape”
  • Ed Sheeran “Divide”
  • Stanisława Celińska “Malinowa…”

*W zestawieniu brana była pod uwagę sprzedaż płyt fizycznych, ,opracowana na podstawie danych sprzedaży detalicznej z sieci największych sklepów muzycznych w Polsce.

fot. Taconafide, Art-b z płyty “Soa 0,5 mg”/YouTube

Zostaw komentarz

Udostępnij
Streetwear
Air Force 1 inspirowane amerykańskimi wyścigami

Najważniejszy model w portfolio Nike doczekał się nowego wydania. I nie chodzi tu tylko o kolejną wariację kolorystyczną, do czego zdążyliśmy się przyzwyczaić.

Charlotte Motor Speedway w Karolinie Północnej to świątynia każdego fana wyścigów samochodowych. Od 1959 roku rozgrywają się tam najważniejsze amerykańskie wydarzenia związane z dwuśladami – m.in. wyścigi legendarnej organizacji NASCAR. Tym razem tor – a ściślej rzecz biorąc jego logo – posłużył nie kierowcom, a projektantom, stając się inspiracją dla nowych Force’ów.

W Air Force 1 nie brak odwołań do estetyki startujących w tamtejszych konkursach samochodów, gęsto oklejonych sponsorskimi znakami towarowymi. Ważną rolę w nowym modelu odgrywają odblaskowe detale, dotąd niezbyt często nakładane na Air Force’y. Napisy na podeszwie buty czerpią zaś z estetyki opon przeznaczonych na tor. Całość dopełniają metalowe blaszki na sznurówkach z napisem: ,,Racing”, zastępującym standardowe ,,AF1″.

Premiera nowego modelu planowa jest na okolice tegorocznej edycji NBA All-Star Weekend. Skąd w takim razie nawiązanie do wyścigów? Otóż – koszykarskie święto odbędzie się w tym roku właśnie w Charlotte. Mamy więc do czynienia z wydaniem hołdującym długiej i pielęgnowanej tradycji, na której budowana jest sława tego amerykańskiego miasta.

Z innych nowości od Nike – rodzina Air Max już niedługo powiększy się o nowy model.

fot. Associated Press/Nike

Zostaw komentarz

News
Cameo: Nowe okulary od BAPE

Zestaw herbaciany z okazji Chińskiego Nowego Roku, o którym ostatnio pisaliśmy, nie jest jedynym produktem japońskiej marki BAPE, który trafi do sklepów w ten weekend. Swoją premierę będą miały również nowe okulary. 

Wyposażone zostały w odczepiany “ekran” pełniący funkcję filtra UV, z charakterystycznym dla marki motywem moro, umiejscowionym przed szkłami. Po jego zdjęciu okulary przestają pełnić funkcję przeciwsłonecznych. Na zausznikach umieszczone zostało logo BAPE. Produkt kupimy w pudełku, którego wierzch imituje kartę kredytową.

View this post on Instagram

#BAPEEYEWEAR 2019

A post shared by A BATHING APE® OFFICIAL (@bape_japan) on

Premiera 26 stycznia będzie miała miejsce jednocześnie w sklepach stacjonarnych i online. Cena okularów ma wynosić 435 dolarów, czyli mniej więcej 1650 zł.

fot. BAPE

Zostaw komentarz