Hip Hop,News

Rap w wersji klasycznej? Trippie Redd, Chief Keef, Peja, O.S.T.R… Kto jeszcze?

Tomasz Jastrzębski -
Hip Hop,News - - Dodane przez Tomasz Jastrzębski

Rap w wersji klasycznej? Trippie Redd, Chief Keef, Peja, O.S.T.R… Kto jeszcze?

Raperzy już jakiś czas starają się nadać swojej muzyce charakter sztuki wysokiej. Coraz częściej na plakatach reklamujących koncerty obok ksywki występującego pojawia się dopisek LIVE BAND, a same koncerty mają miejsce już nie tylko w klubach, ale też w teatrze lub w filharmonii!

Rosnąca popularność klasycznych aranżacji powołała do życia takie inicjatywy jak O.S.T.R grający z orkiestrą na Hip Hop Arenie, Orkiestra Miłość na rapie w Miłości na Kredytowej 9, kolaboracje L.U.C.a z orkiestra dętą Rebel Babel zwieńczoną koncertami czy audiomack zapraszający amerykańskich raperów by ci zagrali w akompaniamencie orkiestry. W tym tygodniu był to Trippie Red.

Oczywiście w rapie nie chodzi tylko o muzykę. Raperzy tacy jak Łona czy Bisz kładą duży nacisk na lirykę w swoich utworach, a Peja poszedł nawet o krok dalej i wykorzystał w swoim kawałku tekst Wielkiej Improwizacji Mickiewicza, którego wcześniej porównywaliśmy do Kękę.

Ewenementem wśród polskich wydanych albumów z pewnością jest projekt Alkopoligamii „Albo inaczej”, który później doczekał się drugiej części. Zapraszając kultowych polskich wokalistów i wokalistki, pokazuje uniwersalny charakter tekstów rapowych. Po małej aranżacji idealnie wpasowują się w jazzowy klimat i podkłady. Jednocześnie walczy z przykrym stereotypem, mówiącym, że muzyka hiphop jest dla bandytów, degeneratów i recydywistów – popularnym głównie wśród starszego pokolenia – zapraszając ikony popularne głównie wśród tej grupy wiekowej. Pozwala to spojrzeć na rap w zupełnie innym świetle.

I działa to w obie strony! Pomaga zainteresować resztę klasycznym brzmieniem. Zapewne pamiętacie jak JIMEK razem z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia zagrali klasyczne wersje klasyków hiphop’u.

Połączenie orkiestry i rapu pokazali również we współpracy z Miuoshem.

W którą stronę to pójdzie dalej?

Do usłyszenia!

foto. kadr z wideo “Trippie Redd Performs „Under Enemy Arms” With Live Orchestra | Audiomack Trap Symphony” youtube.com/audiomack

Zostaw komentarz

Udostępnij
Hip Hop
Quebonafide VS PiH [Raper VS Klasyk]

Serwus! Przed Wami dziewiąty, ostatni odcinek “Raper VS Klasyk”. Skoro ostatni, to i trochę niestandardowy. Ale nie uprzedzajmy faktów. Przypomnijmy sobie zestawienia ostatnich ośmiu tygodni. W pierwszym odcinku serii postawiliśmy na rodzinny duet Wojtka “Sokoła” Sosnowskiego i Stanisława Wyspiańskiego. W drugim w koleżeńskie szranki stanęli Piotr “Ten Typ Mes” Szmidt i Charles Bukowski. W trzecim przyrównaliśmy Adama “Łonę” Zielińskiego do Wojciecha Młynarskiego. W czwartym PRO8L3M spotkał się z Arthurem Schopenhauerem. W piątym obok siebie stanęli Belmondo i… Belmondo. W szóstym połączyliśmyBorysa “Bedoesa” Przybylskiego i Michała Anioła. W siódmym "pojedynkowali" się Rogal DDL i Marcel Duchamp, co było sporym szaleństwem. W ósmym postawliśmy obok siebie Malika Montanę i Geniego z Aladyna. Dzisiaj, skoro jest to ostatni odcinek serii Raper VS Klasyk, postanowiliśmy zdecydować się na coś szczególnego. Dlatego porównywać będziemy rapera z raperem. Tyle że tego drugiego spokojnie możemy uznać za klasyka na rodzimym hip-hopowym poletku. Być może niewielu z Was zdaje sobie sprawę, że PiH był dla polskiej sceny w swoim czasie tym, kim był dla niej Quebo. Młodym, bezkompromisowym graczem, który wywodził się z ulicznego nurtu i w błyskotliwy sposób wyprzedził konkurencję i własną niszę.

Hip Hop,Wywiad
Pluto Charon: Rodzaj liryki zależy od sytuacji życiowej [WYWIAD]

Po dobrze przyjętych kawałkach Jedna Noc, NEW BRAND i Ken Block, przyszedł czas na wywiad z duetem Pluto Charon. Chłopaki, których wspieramy w ramach akcji [Skrr aby], opowiedzieli nam co nieco o swoim spojrzeniu na muzykę i branżę w obecnych czasach.