Felieton,Hip Hop

Raperze, zareklamuj się!

Damian Kaźmierczak -
Felieton,Hip Hop - - Dodane przez Damian Kaźmierczak

Raperze, zareklamuj się!

„Yo mama, taka fama za dwa latach twój syn w reklamach” – kiedyś takim wersem swoją zwrotkę zaczął mój kolega – niedoszły raper. Jak możecie się domyślić, ostatecznie nie trafił ani do świata reklam ani na bilbordy. Dawne reklamy z perspektywy czasu ogląda się z pewną nostalgią i uśmiechem na twarzy. Dzisiejsze są mocno nijakie i nie mają już takiej siły przebicia. Ostatnio natrafiłem jednak na taką, która mnie lekko zniesmaczyła. Znacie typ reklam na rapie? – Rapujące dzieci, młodzież, czasami nawet dziadkowie. Jedna rzecz takie produkcje łączy – są strasznie kiczowate. W wyżej wspomnianym okropieństwie od firmy Blik, ujrzałem rapującego polskiego Eminema. Niestety, poziom reklamy z MC Silkiem przywiódł mi na myśl najgorsze produkcje z udziałem rodzimych artystów. Przypomnijmy sobie zatem z tej okazji dobre i złe reklamy z polskimi hiphopowcami.

„Wszystkie ziomki jedzą lody koral”

Funky Filon w środowisku zawsze miał ujemny street credit. Bez żadnych przeszkód mógł użyczyć swojego wizerunku w reklamie. Jednak cóż tu mamy? Funky Filon ze swoim antyflow rapuje życiowy tekst, sceneria jak z filmów o Rockym. Cytując Laikkie1: Filon prezentuje nam „uliczną gadkę”, ale w tej powadze coś tu nie gra. Dlaczego, gdy Funky rapuje o „osiedlowych akcjach”, to na dole lecą napisy „kup 2 lody w cenie 1”? Pomyślmy, jak mogła wyglądać koncepcja powstania tej reklamy:
-Joł, joł, czy rozmawiam z Funky Filonem?
– Siema, przy telefonie.
– No to joł. Słuchaj Funky, ty coś tam rapujesz, co nie? Widziałem cię w teledysku u Natalii Kukulskiej.
– No, coś tam rapuję, produkuję.
– To spoko, bo widzisz, rap jest teraz w modzie i fajnie byłoby, jakbyś zareklamował po ziomalsku Lody Koral. No, wiesz „joł, joł, lody koral są dla ziomali”. Zresztą ty jesteś tu raperem, coś wymyślisz.
– No spoko, dam radę.
– No i super, wiesz, niedawno była premiera Blokersów. To zaśpiewasz, że jesteś z bloków, ale wyszedłeś na prostą i teraz ty i twoje ziomki lubią Lody Koral.
– Ok, spoko zdzwonimy się.
– I super. Joł, joł.


Sokół i Tygrys

Dawniej udział rodzimego rapera w „reklamówce” był niezbyt mile widziany w środowisku. Zmieniło się to, gdy Sokół zaczął współpracować z firmą Tiger. Wojtka w żadnej z reklam Tigera, co prawda nie widzimy, ale od razu możemy rozpoznać jego charakterystyczny głos w tle. Z firmą produkującą energetyki w późniejszym czasie nawiązali współpracę również inni raperzy, m.in. Ero czy Hades. Po głośnej aferze związanej z znieważeniem bohaterów powstania warszawskiego, hiphopowcy odeszli od promocji tygrysiej marki.

Pezet: Najgorętsza ksywka na rynku

W ostatnich latach to Pezet, obok Sokoła, stał się najbardziej rozchwytywanym przez duże firmy raperem. PzU wziął udział w m.in. promocji nowego sezonu serialu „Narcos„, czy polskiej produkcji „Kropla prawdy„. W przypadku kontraktu z firmą Sprite, współpraca odbywała się na dwóch poziomach: Pezet i Małolat użyczyli swoich głosów w reklamie telewizyjnej napoju, natomiast Sprite pomógł im finansowo w realizacji klipu promującego reedycję płyty „Dziś w twoim mieście”.

Reklama z udziałem braci swoim klimatem przypomina amerykańskie produkcje z lat dziewięćdziesiątych. Jest zrobiona na czasie, a zarazem zawiera ten sznyt okresu VHS-ów. Brawo dla twórców!

Tedefony

Tede wiele raz wyprzedzał scenę w akcjach marketingowych. Współpracował między innymi z wyżej wspominanym Spirtem. Najbardziej oryginalnym jego pomysłem było stworzenie limitowanej wersji telefonów. Współpracując z Samsungiem, wyprodukował 250 Tedefonów sygnowanych logiem rapera i jego wytwórni. Niestety dla TDF’a, pierwsza połowa XXI wieku to okres, gdy za każdą komercyjną kooperację na rapera spadały tony dissów. Zarówno za współpracę ze Spritem, jak i produkcję Tedefonów, raper obrywał od środowiska. Szczególnie Onar mocno obśmiewał Tedego. Reprezentant składu Płomień 81 na pewno nie spodziewał się, że dziesięć lat później to jego kompan z teamu wejdzie w biznesowy kontrakt ze Spritem.

Pih i reklama…?

Pih, zanim stał się obrońcą prawdziwego hip hopu, był jednym z największych balangowiczów na scenie. Poniższa reklama to czasy przynależności rapera do wytwórni Camey’a. Tyle lat minęło i dalej nie wiadomo, co autor filmu miał na myśli. Obejrzyjmy to jeszcze raz i odpowiedzmy wspólnie na pytanie: „Co w poniższym filmie reklamuje Pih?”.

a) agencję towarzyską

b) wytwórnię Camey Squad

c) wytwórnię filmu dla dorosłych

d) wygodne wanny marki XXX

Z perspektywy czasu zabawnie się to ogląda. Białostocki raper po latach wziął udział w innej reklamówce. Ta już nie miała takiego potencjału do obśmiania. 

Rap na puszkach piwa

Współpraca na linii browar EB – polscy raperzy, miała rozmach – jakby powiedział Pan Siara. Oprócz czterech wysokobudżetowych teledysków, zorganizowany został specjalny koncert. Na scenie warszawskiego teatru spotkały się dwa pokolenia polskiego rapu.

W reklamach telewizyjnych EB użyte zostały fragmenty kawałków Pezeta, Żabsona, Sokoła i Sitka. Natomiast na puszkach z piwem znalazły się cycaty z utworów powyższej czwórki. Najwidoczniej w dużych koncernach doszło do zmiany pokoleniowej i zauważono, że dzisiejsza młodzież niekoniecznie słucha tego samego, co ich rodzice.

Powyższe przykłady to tylko część reklam z udziałem raperów. Jeśli chcecie przeczytać o innych, dajcie znać w komentarzach, na naszym insta albo Facebooku!

Foto. kadr „Sprite Born to RFRSH”/YouTube/Sprite

Zostaw komentarz

Udostępnij
Streetwear
Najlepsze sneakersy na wiosnę (1)

Wiosna to jeden wielki kaprys – szczególnie dla sneakerheadów. Temperatury dochodzące do ponad 20 stopni, przeplatane przymrozkami, deszczem i śniegiem to norma, której trzeba jakoś zaradzić. Z pomocą przychodzimy (oczywiście) my. I zapraszamy do lektury!

News
Artists Folder #1: Stajnia Asfalt Records

Słuchacz rapu też człowiek. Może mu się zdarzyć zapomnieć jakiś drobiazg z życia danego artysty. Dlatego z pomocą przychodzimy my i nasza krótka seria Artists Folder. To ściąga i dla tych bardziej, i mniej wtajemniczonych w dokładne biografie muzyczne hip-hopowych wykonawców. Kto i gdzie aktualnie tworzy? Na pierwszy rzut - Asfalt Records.