
Supreme Italia i Samsung: współpracy jednak nie będzie
Na początku grudnia zeszłego roku bardzo głośno było na temat świeżo ogłoszonej kolaboracji koreańskiego koncernu elektronicznego Samsung z firmą Supreme Italia. Współpraca ta została właśnie zakończona.
Marki Supreme Italia nie można mylić z Supreme USA, czyli tą oficjalną. To nic innego jak firma sprzedająca tak zwane „legalne podróbki”. Jak to możliwe? Ano tak, że oficjalne Supreme nie ma patentu na swoje logo [!]. Niewiarygodne? A jadnak. Spowodowane jest to m.in. samym znaczeniem słowa „Supreme” – nie da się zarejestrować np. firmy o nazwie „najlepszy”, nikt nie ma monopolu na nazywanie się najlepszą marką. Dodatkowo, według orzeczeń sądowych, logo Supreme nie ma też żadnego aspektu wyróżniającego – nie przedstawia nic charakterystycznego dla marki. Ostatnim argumentem jest, że to nie Supreme wymyśliła estetykę czerwonego tła i białego fontu – pierwsza była Barbara Kruger, która zaczęła używać jej już w latach 80-tych.
Po co patent? Bez niego, w nieograniczonych ilościach, mogą powstawać twory takie jak wspomniana już Supreme Italia, czy Supreme Spain. Mimo, że kopiują one z amerykańskiego Supa, w świetle prawa stanowią samodzielne marki i ich działań (a raczej pochodzących z nich wytworów) nie można uznać za plagiat.
Na tej kanwie współpracę podjęły Samsung i Supreme Italia. Jednakże, tuż po tym, jak na konferencji prasowej oficjalnie ogłoszono kolaborację, na elektronicznego giganta spadła fala krytyki. Momentalnie zareagowała też Supreme USA, która 10 grudnia, w oficjalnym oświadczeniu, zaprzeczyła jakiejkolwiek współpracy z Samsungiem w przeszłości i teraźniejszości, a także – wykluczyła ją na najbliższą przyszłość.

Na to z kolei błyskawicznie odpowiedział Samsung. 11 grudnia na Weibo (chiński portal społecznościowy) dodał oficjalne oświadczenie, w którym napisał, że współpraca z Supreme Italia została ponownie przeanalizowana. Koncern przeprosił też za wszystkie spowodowane nią kontrowersje.
Dwa dni temu Endgadget przetłumaczył kolejne oświadczenie znalezione na Weibo. Wynika z niego, że współpraca między Samsungiem a Supreme Italia oficjalnie została zakończona i nie przyniesie żadnych owoców. Brzmi ono następująco:
„Samsung Electronics had previously mentioned a collaboration with Supreme Italia at the Galaxy A8s China launch event on December 10th, Samsung Electronics has now decided to terminate this collaboration.”
My, z naszej strony, cieszymy się, że ten kiepski projekt został zakończony i mamy nadzieję że Samsung w przyszłości ostrożniej będzie dobierał partnerów do kolaboracji, zwłaszcza że ma już na swoim koncie bardzo ciekawe współprace z markami streetwearowymi, jak np. ta z Axelem Arigato.
fot. Samsung China