Felieton,Hip Hop

Tau jak Białas albo Paluch? „Kod” to kolejny dowód na to, że raper mógłby znaleźć się w czołówce sceny

Michał Fitz -
Tau - Kod
Tau - Kod
Felieton,Hip Hop - - Dodane przez Michał Fitz

Tau jak Białas albo Paluch? „Kod” to kolejny dowód na to, że raper mógłby znaleźć się w czołówce sceny

Obecnie na scenie mamy wielu raperów, którzy przeszli wewnętrzną przemianę, zostawiając za sobą toksyczną przeszłość. O abstynencji rapuje przecież Białas, KęKę czy Pezet. Żaden z nich jednak nie odmienił się tak bardzo, jak Tau, który przecież po nawróceniu zmienił nawet ksywkę z Medium.

Tym samym artysta zaczął tworzyć rap o tematyce stricte katolickiej, przesiąknięty religijną treścią. Tau w zasadzie o niczym innym nie nawija, nie porusza innych kwestii, a nawet jeśli czasem to zrobi, to i tak patrzy na nie przez pryzmat wiary. Cały czas jednak jest w tym niezwykle jakościowy i przy każdym kawałku udowadnia, że gdyby jego muzyka była bardziej przystępna i mniej ortodoksyjna, dziś byłby w absolutnej czołówce sceny, gdzieś obok Białasa i Palucha.

Dowodzi temu też jego nowy singiel. „Kod” zapowiada nadchodzący album pt. „Ikona”. Co ciekawe, za podkład do tego utworu odpowiedzialny jest jego 14-letni syn. Trzeba przyznać, że chłopak już w tym wieku zna się na rzeczy, bo uraczył tatę bardzo zachodnio brzmiącym, melodycznym bitem ubranym jednocześnie w potężne basy. Na takim podkładzie śmiało nagrałby Polo G, a Tau nie odnajduje się na nim gorzej od tegorocznego Freshmena. Wraz z basem wchodzi jego delikatny wokal, tworząc niezwykle przyjemny refren. Ten fragment brzmi tak dobrze, że ten kawałek spokojnie mógłby stać się wielkim hitem, ale niestety z powodu tematyki numer będzie szlagierem tylko w wąskich kręgach. Nie mniej jakościowa jest nawijka – spokojna, dostojna i bardzo charyzmatyczna. Facebook pękałby w szwach od udostępnień tej piosenki z wyróżnionymi pojedynczymi cytatami.

„Kod” to zresztą nie jedyny dowód na to, że Tau potrafi iść z biegiem czasu i ewoluuje muzycznie nie gorzej, niż jego koledzy po fachu, którzy zaczynali mniej więcej równo z nim. Świetnym przykładem jest też jego gorąca szesnastka. Tau rzuca na niej szybkimi i jednocześnie fajnie przekminionymi wersami, a przy tym jeszcze bawi się formą oraz serwuje miło nastrajający refren. „Mam flexxxxxx” zostaje w głowie na dobre kilka minut po przesłuchaniu.

Myślę, że mogę zaryzykować stwierdzenie, że Tau spokojnie mógłby dziś mieć przynajmniej kilka numerów o wielomilionowch wyświetleniach i przynajmniej ze dwie platynowe płyty, gdyby tylko jego twórczość była bardziej uniwersalna. To, że nie jest, świadczy tylko o poświęceniu artysty, które tym bardziej należy docenić. Świadomie bowiem zrezygnował z wielkich tantiem, by być w zgodzie z samym sobą. No, ale na jakąś luźniejszą, mniej religijną, ale wciąż zgodną z jego wartościami EPkę, mógłby dać się przekonać, żeby zabawić większe grono słuchaczy. Oj, słuchałbym.

fot. kadr z klipu „Tau – Kod”, YouTube.com/BozonRecords

Zostaw komentarz

Udostępnij
Hip Hop,News
„Ludzie myślą, że my hajs ukradliśmy”. Solar i Białas podsumowują #Hot16Challenge2 i ujawniają, na co przekazali pieniądze

Druga edycja #Hot16Challenge zapisała się w historii nie tylko polskiego hip-hopu, ale i całej kultury. Śmiało można więc już powiedzieć, że m.in. z tego względu 2020 jest rokiem przełomowym. W challenge zaangażowały się w końcu również osoby spoza środowiska, a także wielkie firmy…

Wczoraj (28 września), po pięciu miesiącach, Solar i Białas podsumowali całe przedsięwzięcie i wrzucili przy okazji swoje kolejne zwrotki, którymi zakończyli akcję. Za zebrane ponad 3,5 miliona złotych zakupionych zostało 7 karetek i urządzeń do dezynfekcji, 208 500 rękawiczek, 5740 przyłbic, 62 545 maseczek i 4 127 kombinezonów. Akcję wsparło w sumie 95 057 osób. Celem miało być uzbieranie miliona. Uzbierano dokładnie 3 681 853,89 zł. A to wszystko zasługa szczyli, nie pupili, z ostatniej ławki.

„Hip-hop zmienił nazwę na Solar, Białas/Cały kraj zarapował, a przynajmniej się starał (…) Kiedyś pytaliśmy, co gdyby nie rap, a teraz rap pyta, co gdyby nie my”

Cały przebieg akcji opisywaliśmy na naszym portalu bieżąco. Już na samym początku Michał zastanawiał się, czy #Hot16Challenge2 nie stanie się naszym towarem eksportowym, a gdy tylko wyzwania podjęli się zagraniczni artyści, zebrałam dla Was ich zwrotki. Natomiast wśród tych nagranych w kraju, przyjrzeliśmy się tym nagranym przez dziewczyny, wybraliśmy te najciekawsze nierapowe, te… stand-uperów i te, które koniecznie musicie usłyszeć, a mogliście je przeoczyć. Ostatnio z kolei, z perspektywy czasu, porównaliśmy ze sobą najlepsze szesnastki z obu edycji. Czy za jakiś czas czeka nas trzecia edycja? Jest na to szansa. Ciekawe, jak wiele udałoby się osiągnąć następnym razem.

fot. kadr z „#Hot16Challenge2 FINAŁ AKCJI”, YouTube.com/SBM Label

Zostaw komentarz

Hip Hop,News
Tyler, the Creator i A$AP Rocky w wyjątkowej kampanii Gucci! „Męska elegancja może być czymś nieprzewidywalnym”

Najfajniejsza reklama w tym roku? No właśnie ta. Wczoraj (29 września) przekonaliśmy się, że Gucci po raz kolejny stworzyło spot, od którego trudno się oderwać. Rap i punk rock znowu się przecięły. I to w jakim stylu!

Na planie spotkali się Tyler, the Creator, A$AP Rocky i… Iggy Pop. Ta trójka do kampanii Gucci Tailoring pasuje idealnie. Ekscentryczny styl artystów zupełnie wpisuje się w nową, żywą i elegancką kolekcję włoskiego domu mody. W trwającej 90 sekund reklamie raperzy przyjeżdżają Rolls-Royce’em do kalifornijskiego domu starszego muzyka, gdzie jedzą spaghetti i tańczą w towarzystwie papug. Jedna z nich to Biggy Pop, towarzysz i współpracownik Iggy’ego. Za reżyserię reklamy odpowiada Harmony Korine, twórca m.in. „Spring Break” i „The Beach Bum”.

Gucci znane jest z zacierania granic między tym, co męskie a tym, co kobiece. Przy czym ostatnio dom mody stawia na nieco bardziej odważne i eleganckie formy. Wybór queerowej ikony punk rocka, ekscentrycznego rapera i przełamującego stereotypy OG, był więc niezwykle trafny.

„Pracuję nad różnymi sposobami bycia eleganckim i ci trzej mężczyźni ucieleśniają ten pomysł idealnie. Lubię opowiadać historię elegancji w zupełnie dowolny i nieoczekiwany sposób (…) Męska elegancja może być czymś nieprzewidywalnym i dziwnym” – mówi Alessandro Michele, dyrektor kreatywny Gucci.

fot. materiały prasowe

Zostaw komentarz