
Meek, Oh Why? mówi o sobie, że wychowano go na dżentelmena i dlatego nie potrafi pisać kawałków o pieniądzach. Najbardziej „staroświecki” ze współczesnych raperów kończy dzisiaj 25 lat. Z tej okazji zapraszamy Was na subiektywny przegląd twórczości Mikołaja.
„Księżniczka i Buc”
W szeregach Asfaltu Meek, Oh Why? zadebiutował dokładnie pięć lat temu, w dniu swoich 20. urodzin. Wydał wtedy składającą się z czterech utworów epkę. „Księżniczka i Buc” to błyskotliwa satyra wymierzona imprezowym romansom: szybkim, lekkomyślnym i zazwyczaj rozczarowującym. Pierwszy album rapera pokazuje pewne tendencje, których możemy spodziewać się w jego późniejszej twórczości.
Te trendy utrzymują się w kolejnych albumach rapera. Wprawdzie „Miło było poznać” i „Rękopisy nie płoną” są trochę uszczypliwe, ale coraz częściej Meek jest w nich złośliwy wobec samego siebie. Zaczyna przyglądać się samemu sobie zwłaszcza w takich kawałkach, jak „Kim ja jestem” i „Jestem dźwiękiem i słowem”. A muzycznie Mikołaj rzeczywiście „jest dźwiękiem”. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, jest trębaczem. I w warstwie muzycznej to słychać, żaden inny raper nie szaleje na trąbce tak, jak Meek.
„Płyta Rodzaju”
„Płyta Rodzaju” trochę ten świat opisuje („Ała Tołstoj”), a trochę sama go tworzy („Nieboskłonem”). Obserwacje i wnioski Mikołaja są trafne, zabawne i błyskotliwe, ale kiedy już zaczyna budować swój świat od podstaw, to szaleje i pozwala sobie na kreacjonizm na najwyższym poziomie. W końcu „Płyta Rodzaju”, jak biblijna Księga Rodzaju, ma stworzyć coś naprawdę wielkiego.
„Zachód”
„Zachód” to pierwszy album Mikołaja, który w mojej głowie nie brzmi jak upalne sierpniowe popołudnie. W zasadzie, brzmi zupełnie odwrotnie. Jak listopadowy wieczór w zatłoczonym tramwaju. Jest bardziej surowy wcześniejszych wydawnictw. Różni się od nich też tym, że jako pierwszy stawia na odważniejsze i bardziej nowoczesne brzmienia.
Na szczególną uwagę zasługuje teledysk do „Zachodu” w reżyserii Olgi Czyżykiewicz. To niezwykle trafiony mashup poważnych i emocjonalnych ujęć samego Mikołaja i otaczających go „milionów tanich spraw”, na które składają się te bardziej i te nieco mniej znane popkulturowe (i nie tylko) migawki.
fot. kadr z klipu „Meek, Oh Why? x Sarsa – Zachód – feat. Hyper Son”, YouTube.com/AsfaltRecords