Felieton,Hip Hop

Kiedy kończy się rap, a zaczyna “alternatywa”

Klementyna Szczuka -
Felieton,Hip Hop - - Dodane przez Klementyna Szczuka

Kiedy kończy się rap, a zaczyna “alternatywa”

Jutro, czyli trochę ponad rok po premierze, spodziewamy się reedycji “Małomiasteczkowego”, na której znajdą się wersje akustyczne znanych już piosenek oraz ich remiksy. Dla tych, którzy odpuścili sobie odsłuch oryginału, nakreślę szybko, że trzeci album Dawida Podsiadły to materiał w polskim popie ważny. Nieco eksperymentalny, dodałoby się, że również wyrafinowany, ale wciąż bardzo przystępny – zarówno na poziomie warstwy muzycznej, jak i tekstowej.

Dawid aktualnie skupia wokół siebie zupełnie różnych słuchaczy i będzie skupiał ich coraz więcej. Fajnie, że nastały czasy, w których jeden z najpopularniejszych polskich piosenkarzy może stanąć na scenie obok jednego z najpopularniejszych polskich raperów – a obaj mogą posiadać podobny fanbase. I przede wszystkim, gdy dochodzi do ich współpracy, nie nagrywać rzeczy, których wartość byłaby kwestionowana jak w przypadku często wspominanego ostatnio Mezo. Kolaboracje z Taco na tegorocznej “Pocztówce”, były jednymi z najmocniejszych na tej płycie. Dawid dograł ładne (i chyba moje ulubione), melorecytowane zwrotki, wnosząc do kawałków więcej swobody i dynamiki.

Wiemy, że to dopiero początek, a Podsiadło jest otwarty i gotowy, aby dalej się rozwijać. Pamiętamy też, że ostatnio spropsował Bedoesa, ale współpracy z PRO8L3M-em raczej się nie spodziewaliśmy. Jak mówi Steez, propozycję zremiksowania “Lisa” przyjęli bez wahania. I tak właśnie jeden z najnudniejszych najbardziej balladowych utworów z “Małomiasteczkowego” stał się tym najbardziej impresyjnym.

Wykorzystałem przepiękny motyw syntezatora łączący dwa ostatnie refreny oryginału, który pociąłem i potraktowałem jako sampel. Stawiając na brzmieniowy minimalizm i wyeksponowanie wokali, wokoło tej idei dobudowałem resztę brzmień – opowiada producent.

Na takim podkładzie Oskar położył piękną ósemkę, dogłębniej oddając przeżycia opisywane w utworze. Dla uprzedzonych jest to też dowód na to, że duet jak mało kto potrafi prowadzić narrację – opowiadać o przeżyciach, zjawiskach, wydarzeniach. Odsyłam tu do konceptu tegorocznego, apokaliptycznego “Widma”, na którym zresztą pojawia się Artur Rojek. I nie, album ten nie skupia się na żadnych “dupach”.

W tym kontekście zostawiam jeszcze numer z “Klanu”, tegorocznej epki Coals, na którym gościnnie znajduje się Schafter. Obok jest też (“Entele, Pentele”) Piernikowski, ale jemu już solo bliżej do tytułowej “alternatywy”. Dobrze jest obserwować jak granice zaczynają się zacierać, stereotypy tracą pokrycie, a tak często dyskredytowany “pop” zyskuje nową jakość.

fot. kadr z klipu “Dawid Podsiadlo – LIS (PRO8L3M REMIX)”, youtube.com/Dawid Podsiadło

Zostaw komentarz

Udostępnij
Hip Hop,News
Jay-Z pozywa wydawcę książek dla dzieci

Artyści bardzo dbają o swój dorobek i mało który z nich puszcza płazem nieuzgodnione użycie jego twórczości do celów zarobkowych. Zwykle rozchodzi się o melodię czy sampel jakiegoś kawałka, który został użyty w innym numerze. Dobrze wie o tym chociażby Lil Nas X, który został przecież pozwany na 25 milionów dolarów za bezprawne użycie fragmentu innej piosenki. Po drugiej stronie barykady, tej oszukiwanej, jest z kolei Jay-Z, który jednak nie będzie procesował się z innym artystą, a z wydawcą książek dla dzieci.

Jakkolwiek irracjonalnie by to nie brzmiało, jest to prawda. BBC podało, że prawnicy rapera złożyli pozew oskarżający australijskiego wydawcę, firmę The Little Homie. Jest ona odpowiedzialna za wydanie książki “AB to Jay-Z”, która ma nauczyć najmłodszych alfabetu, używając przy tym znanych skojarzeń z kulturą hip-hop. Oprócz samego tytułu, nawiązuje ona do twórczości Jaya również opisem. W końcu zdanie: “If you’re having alphabet problems I feel bad for you son, I got 99 problems but my ABC’s ain’t one!”, brzmi dziwnie znajomo, prawda? Prawnicy rapera zauważyli te podobieństwa już w zeszłym roku i wtedy też grzecznie napisali do wydawcy, by ten przestał sprzedawać książkę. Prośba nie została jednak wysłuchana, więc teraz zdecydowali się na wprowadzenie sprawy na drogę prawną.

Co ciekawe, Jay-Z nie jest jedynym raperem, który był mocną inspiracją dla australijskiego wydawcy. W książce można bowiem znaleźć również nawiązania do twórczości Notoriousa B.I.G., Snoop Dogga czy Eminema. Mało tego “AB to Jay-Z” nie jest jedynym podręcznikiem wydanym przez The Little Homie, który nazwą mocno zahacza o rap. Popełnili również książkę o bardzo wymownym tytule “First 50 words with 50 Cent”. Biorąc pod uwagę twórczość członka G-Unit, aż boję się pomyśleć, jakich 50 słów ma dzieci nauczyć ten podręcznik.

fot. kadr z klipu “JAY Z, Kanye West – Otis ft. Otis Redding”, YouTube.com/KanyeWest

Zostaw komentarz

Hip Hop,News
Wytwórnia Eminema wypuszcza najcięższy materiał roku!

Branża lekko oszalała, kiedy okazało się, że Shady Records podpisało Conwaya i Westside Gunna. Momentalnie pojawiły się wątpliwości – czy duet z Buffalo utrzyma integralność brzmienia i treści? Czy ewentualny projekt wypuszczony pod skrzydłami Eminema nie będzie wygładzony jak “Our House” Slaughterhouse albo “Radioactive” Yelawolfa? Pamiętajmy, że mówimy tu o ludziach, z których jeden wrzuca portrety Hitlera na okładki solówek, a drugi otwarcie przyznaje, że czarnoskórzy nie słuchają Eminema. O ludziach, którzy sami pchają swoje rzeczy przez Griselda Records i mają całą ekipę podobnych wyjadaczy na pokładzie.

WWCD (What Would Chine Gunn Do)

Już sam tytuł albumu jest kompletnie niemainstreamowy i staroszkolny. Nawiązuje do zmarłego Machine Gunn Blacka, kuzyna Westside Gunna, który został zamordowany w Buffalo. Poważnie, co? I, co najciekawsze, cała płyta taka jest. Tu nie ma półśrodków i kompromisów. Kiedy słuchasz tego albumu, faktycznie czujesz respekt. Tak prawdziwego materiału nie było w USA od dawna. Panowie dotrzymali słowa i dostaliśmy dokładnie to, z czego są znani. Daringer produkuje jakby był współlokatorem Buffalo Billa z Milczenia Owiec. Conway The Machine nawija jak Notorious B.I.G. na przerwie w szkole. Westside Gunn kładzie na bity jedne z najciekawszych obrazków tego roku, a Benny The Butcher udowadnia, że jest idealną “trzecią drogą” w tym zestawieniu. Nie mam pojęcia, jak wygląda kontrakt, ale panowie widzieli, co robili. To naprawdę jest w stu procentach projekt spod skrzydeł ich własnego labelu, ale jakimś cudem pchany przez gigantyczne Shady Records.

Koniec mumble rapu

Jakiś czas temu w sieci ukazał się kawałek “Bang” Conwaya z gościnnym udziałem Eminema. Na krążku znajdziemy poszerzoną wersję – obok powyższych panów dostajemy zwrotki resztki składu, czyli Westside’a i Benny’ego. I co? I nie uwierzę nikomu, kto powie, że król Detroit zjadł kolegów. Już z samym Conwayem obok miał ciężko. Jasne, Em gnie flow, bawi się podziałką bitu, aranż na jego zwrotce wielokrotnie się zmienia, ale to tylko zasłona dymna – coś, co musiało wyrównać szanse, jeśli chodzi o charyzmę i umiejętność pisania obrzydliwie fenomenalnych wersów. Jestem ciekaw ewentualnego komercyjnego sukcesu tego projektu, bo choć brzmi świetnie, to jest kompletnie niedzisiejszy, a skillsy wsadzają bardzo duży kij w mrowisko. Niewielu może się równać z ekipą Griselda Records na ich podwórku. Tym bardziej cieszy, że pozostałe featy (m. in. Raekwon i 50 Cent) pasują jak ulał.

To nie do końca jest recenzja, bo ewidentnie widać, że nie do końca chce mi się zbierać na choćby pozory obiektywizmu. Owszem, Jesus jest królem, ale dla mnie WWCD to zagraniczna płyta roku. Jest zimna, bezlitosna, bezkompromisowa i bije od niej prawdziwość, przy której wiele osób z branży mogłoby się zarumienić. Ta płyta przypomniała mi, dlaczego jako młody chłopak sięgnąłem po tę muzykę. Z takim arsenałem na słuchawkach można poczuć się niezniszczalnym. Dla fanów dobrych wersów, ciężkich bitów i dusznego klimatu, pozycja obowiązkowa. A ja zmykam ogarniać, kim jest Keisha Plum, bo dawno nie słyszałem tak chłodnej raperki.

fot. kadr z wideo “WWCD DOCUMENTARY: WESTSIDE GUNN – CONNIE’S SON (Episode 1)”, youtube.com/Griselda Records

Zostaw komentarz