
Lubicie czytać? Mamy nadzieję, że tak. A jeśli w języku angielskim, to jeszcze lepiej. Dziś kilka propozycji do porannej (lub wieczornej) kawy, związanych stricte z kulturą uliczną. Zapraszamy więc do lektury (podwójnie)!
The Encyclopedia of Air Jordans – Marvin Barias
Z perspektywy czasu pozycja już może troszeczkę leciwa, ale nadal bez wątpienia warta swojej ceny. To kompletna (na tament moment) historia brandu i poszczególnych modeli, sygnowanych logo Jumpmana, wydana w 2015 roku. Rok później wypuszczono jeszcze reedycję, wzbogaconą o nowe modele i specjalne kalendarze. Twarda oprawa i ponad 1300 zdjęć, wydrukowanych na śliskim papierze. Za zawartość odpowiada prawdziwy ekspert – kolekcja Jordanów Marvina liczy ponad 700 modeli. Z dorobkiem publicystycznym też jest nieźle – pod tym linkiem znajdziecie jego kanał na YouTube, zaś tutaj stronę internetową, poświęconą niemal wyłącznie Jumpmanowi.
Cena? No właśnie, to najsłabszy punkt całości. Dziś to niemały biały kruk, dostępny w zasadzie wyłącznie na aukcjach i Amazonie. Na dzień dzisiejszy za egzemplarz przyjdzie Wam zapłacić około 120 dolarów. Drogo, choć to z pewnością najlepsze ukoronowanie własnej kolekcji.
Sneakers: The Complete Limited Editions Guide – U Dox
Polski tytuł: SNEAKERSY: Kompletny przewodnik po edycjach limitowanych
„Sneakers” nie ogranicza się już wyłącznie do jednej marki – to przewodnik po najbardziej limitowanych para świata – od Pumy, po Nike. Podobnie jak u poprzednika, tu też należy pochwalić rozmach. Mnóstwo ilustracji, przyjemny format i twarda oprawa. W przypadku polskiej wersji, wydanej przez Burda Książki, otrzymamy łącznie 256 stron, przepełnionych najważniejszymi informacjami. Retail polskiego przekładu wynosił 75 zł i dziś jest już trudno dostępny, choć polecamy rozejrzeć się po portalach aukcyjnych. Oryginał możecie za to kupić np. tutaj.
The Incomplete Highsnobiety Guide to Street Fashion and Culture – Highsnobiety & Gestalten
Ekipa Highsnobiety nie wypuszcza lipy – to prawdopodobnie najlepsze opracowanie, poświęcone związkom mody ulicznej z high-fashion i światem hip-hopu. Od Supreme, Palace i Anti Social Social Club, po Pradę, Louis Vuitton czy COMME des GARÇONS. Analizy wpływu Jadena, Rocky’ego czy Westa na kulturę uliczną i wybiegową też nie mogło tu zabraknąć. Do kupienia za trochę ponad 37 euro w oficjalnym sklepie HS.
The Ultimate Sneaker Book – Simon Wood & Sneaker Freaker
To już mocny kandydat na prawdziwą biblię sneakerheadów. Pozycja ta stanowi ukoronowanie 15 lat pracy teamu Sneaker Freaker, dostarczającego newsy z buciarskiej branży. Liczący ponad 700 stron moloch przybliża historię powstawania najważniejszych modeli i najbardziej unikatowe wydania. Wszystko to wzbogacone o zdjęcia prosto z archiwów marek. Gdzie dorwać? M.in. w oficjalnym sklepie SF, w cenie 45 euro. Prawie 200 zł, choć patrząc na rozmach, nie ma się raczej nad czym zastanawiać.
This is Not a F*cking Street Style Book – Adam Katz Sinding

Na koniec trochę sztuki od wydawnictwa Mendo. Punkt główny stanowią tu zdjęcia autorstwa Adama Katza Sindinga. Temat? Najważniejsze modowe pokazy, influenerzy i projektanci. Do tego mnóstwo ujęć z ulicy i mody „od kuchni”. Do dostania w promocji za 42 dolary na Amazonie – według nas, nie ma się nad czym zastanawiać.
That’s all. W wolnym czasie sprawdźcie nasz kalendarz premier Air Jordan 1, które mają trafić na rynek jeszcze w tym półroczu. Tekst w nowym, infograficznym formacie, zabezpieczającym przed nudą!
fot. DLTR Villa/Amazon/Complete Sneakers/Sneaker Freaker/Joost Bastmeijer